این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی رایج‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چگونه اموال خود را پیش از مرگ به دیگری منتقل کنیم که مالیات کمتری دهیم؟ پیش‌بینی بارش باران در اغلب مناطق کشور طی امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صبح خود را با این غذا‌ها شروع کنید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید چگونه مصرف‌گرایی زندگی شما را ویران می‌کند؟ برگزاری آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش»؛ فردا، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها | چرا نباید از سفید کننده برای پاک کردن کپک استفاده کرد؟ ترفند‌های کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟ انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم؟ حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جراحی چاقی، در افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی بالای ۳۵ دارند، ضروری است

  • کد خبر: ۲۲۰۳۱۱
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
جراحی چاقی، در افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی بالای ۳۵ دارند، ضروری است
متخصص و فلوشیپ جراحی چاقی در لاپاروسکوپی پیشرفته و فلوشیپ تروما با اشاره به تاثیرات چاقی مفرط، در ایجاد بیماری‌های جسمی و حتی روحی گفت: افرادی که در سنجش توده‌ی بدنی، BMI بالای ۳۵ دارند، توصیه می‌شود که تحت عمل جراحی چاقی قرار بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر وحید جمعه زاده فزایش پدیده‌ی چاقی در جهان را موضوعی مهم و چالش برانگیز برشمرد و گفت: در کشور‌های در حال توسعه و از جمله ایران، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود دو سوم افراد جامعه دچار افزایش وزن شوند و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز با چاقی مفرط مواجه باشند.

وی افزود: چاقی مفرط اصطلاحاً به افرادی گفته می‌شود که BMI یا شاخص توده بدنی آنها بالای ۳۵ باشد که در اینصورت نیاز به جراحی خواهند داشت، چون این چاقی مفرط می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، آپنه حین خواب، چربی خون، بیماری‌های مفصلی مثل درد زانو یا کمر و خیلی از سرطان‌ها همچون سرطان روده بزرگ باشد؛ بنابراین درمان چاقی کمک مهمی خواهد بود به درمان و پیشگیری از بیماری‌های ذکر شده؛ ضمن اینکه کاهش وزن از طریق جراحی چاقی، سبب تغییر و بهبود سبک زندگی فرد و افزایش تحرک او شده و حتی در مواردی که بیمار بر اثر چاقی مفرط دچار افسردگی و مشکلات روحی می‌شود، پس از عمل جراحی و افزایش فعالیت‌های بدنی شاهد این هستیم که وضعیت روحی و روانی او نیز بهبود پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به اعمال جراحی متداول در درمان چاقی گفت: اعمال جراحی چاقی که به صورت استاندارد انجام می‌شود، شامل کوچک کردن سایز معده یا اصطلاحاً اسلیو معده است که همراه با کاهش وزن بیمار خواهد بود و تا حدود ۸۰ درصد اضافه وزن بیمار را برطرف می‌کند. عمل جراحی دیگری با عنوان " بای پس معده " نیز وجود دارد که بیشتر برای افرادی به کار می‌رود که بیماری‌های متابولیک مثل فشار خون یا دیابت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: اعمال جراحی ذکر شده در مواقعی که در بیمارستان دولتی مثل بیمارستان قائم (عج) انجام شود، حدود یک دهم بیمارستان‌های خصوصی برای بیمار هزینه خواهد داشت، با تاکید بر اینکه تمام این اعمال توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و خوشبختانه با توجه به بخش‌های مجهز و مطلوبی که در بیمارستان قائم وجود دارد و همینطور همکاری بسیار خوب کادر پزشکی و پرسنل با بیماران دارند، شرایط مطلوبی برای انجام جراحی چاقی در بیمارستان قائم (عج) فراهم است.

جمعه زاده پیرامون عمل جراحی در افرادی که چاقی مفرط را به صورت وراثتی دارند هم گفت: در افرادی که چاقی را به صورت ژنتیکی به ارث برده اند، اعمال جراحی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و با انجام عمل بای پس برای این بیماران، می‌توان از جذب غذا در بدن آنها پیشگیری کرد.

وی در عین حال گفت: حدود ۳ یا ۴ درصد از اعمال جراحی چاقی ممکن است موفقیت آمیز نباشد که دلیل آن هم مشکلات تکنیکی و یا مسائل زمینه‌ای قوی است که سبب می‌شود کاهش وزن مناسب در این افراد اتفاق نیفتد، اما در حدود ۹۵ درصد، اعمال جراحی چاقی موفقیت آمیز است.

جمعه زاده در خصوص تغذیه افرادی که مورد عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند نیز گفت: افرادی که جراحی چاقی شده‌اند و یا قرار است جراحی بشوند، باید تا پایان عمر تحت نظر یک متخصص تغذیه و جراح چاقی باشند. البته بسته به عمل جراحی انجام شده بر روی این افراد تغذیه توصیه شده برای آنها می‌تواند متفاوت باشد مثلاً در افرادی که عمل بای پس معده انجام می‌دهند باید مکمل‌هایی را استفاده کنند، اما در اعمال جراحی دیگر نیاز به این مکمل‌ها نیست، بنابراین به این افراد قبل و بعد از عمل باید آموزش‌های لازم داده شود.

متخصص و فلوشیپ جراحی چاقی در لاپاروسکوپی پیشرفته، همچنین گفت: اینکه افراد چطور می‌توانند به عدم چاقی و کاهش وزن خود کمک کنند، بستگی به سبک زندگی آنها دارد و رژیم‌های پر از چربی و کالری‌ها و نیز استفاده از فست فود‌ها به ویژه در جوانان و کسانی که زمینه چاقی را داشته باشند می‌تواند نقشی مهم و تاثیرگذار در این افزایش چاقی باشد، بنابراین باز هم تاکید میشود که باید آموزش‌هایی را به افراد جامعه داد و آنها را تشویق کرد به استفاده از غذا‌هایی که کالری کمتر و پروتئین بیشتر دارد و همینطور مصرف مواد گیاهی مثل عدس و سویا که لازم است وارد چرخه تغذیه افراد بشود، چون فیبر و پروتئین بالایی دارند و در عین حال کالری آنها کم است. از سوی دیگر مصرف مواد غذایی مثل پفک و چیپس و غذا‌های آماده و فست فودی باید به حداقل برسد. پس فراموش نکنیم که پیشگیری و اصلاح سبک زندگی خیلی مهم‌تر از درمان است.

وی در خصوص افراد واجد شرایط به لحاظ سنی برای عمل جراحی چاقی هم گفت: در جراحی چاقی ما محدودیت سنی نداریم و از سن ۱۲ سال تا ۷۰ سال می‌توان عمل جراحی چاقی را انجام داد؛ به شرط اینکه بیمار از لحاظ ذهنی و جسمی توانایی همکاری و اجرای دستورات جراح چاقی و مشاور تغذیه پس از عمل را داشته باشد. به عنوان مثال فردی که ناتوانی ذهنی دارد نمی‌توان عمل جراحی برای او انجام داد، چون هیچگونه درکی نسبت به بیماری خود ندارد یا مثلاً فرد ۱۲ ساله اگر این درک را داشته باشد که چاقی او آسیب زننده و غیر طبیعی است می‌توان برای او کاری کرد، اما اگر از خوردن زیاد لذت می‌برد و نمی‌تواند پس از عمل جراحی رعایت رژیم و سبک تغذیه درست را داشته باشد قطعا نمی‌توان برای او کاری کرد.

او خاطر نشان می‌شود: بخش جراحی چاقی بیمارستان قائم (عج)، یکی از مجهزترین واحد‌های جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که با در اختیار داشتن نیروی متخصص و مجرب و تجهیزات به روز، جدیدترین خدمات اعمال جراحی چاقی را با تعرفه‌های دولتی به بیماران ارائه می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->